O raporcie:
Omówienie koncepcji centrów finansowych nowej generacji (CFNG) oraz uwarunkowań, mocnych i słabych stron Polski na drodze do zlokalizowania takiego centrum nad Wisłą. W raporcie opracowanym przez fundację FinTech Polska, Mastercard oraz Politykę Insight nakreślono różnice pomiędzy tradycyjnymi centrami finansowymi a CFNG oraz zaprezentowano najlepsze praktyki wdrożone przez miasta w Europie i na świecie, które przyczyniły się do wzmocnienia pozycji danego centrum finansowego. Publikację wieńczy mapa drogowa dla decydentów politycznych i przedstawicieli biznesu, której realizacja umożliwi utworzenie CFNG w Polsce. Partnerami raportu są fundacja Impact CEE oraz ABSL.
Kluczowe wnioski:
- Powstanie i rozwój centrów finansowych jest uzależniony od szeregu czynników, które można podzielić na podstawowe (np. kapitał ludzki, przyjazne otoczenie regulacyjne) i wspomagające (np. chłonny rynek). Globalne trendy powodują jednak zmiany w tych czynnikach sukcesu i sprawiają, że to co dotychczas było elementem wspomagającym, staje się podstawą rozwoju. Elastyczne podejście do tych zmian starają się wykorzystać miasta aspirujące do utworzenia CFNG.
- Centrum finansowe nowej generacji oparte jest na trzech filarach: innowacyjności, współpracy i promocji oraz jakości życia.
- Mocną stroną polskich centrów finansowych jest otwartość, wysoki kapitał ludzki i jakość życia. Największe miasta dysponują dobrą infrastrukturą i profesjonalnym zapleczem firm oferujących usługi dla biznesu. Polska cechuje się świetnie wykształconymi kadrami, zarówno własnymi jak i napływającymi z krajów sąsiadujących.
- Największym wyzwaniem Polski na drodze do powstania CFNG jest podniesienie innowacyjności poprzez działania w trzech aspektach: poprawy otoczenia regulacyjnego, zwiększenia finansowania dla innowacyjnych firm oraz odbiurokratyzowania współpracy biznesu ze światem nauki.
- Polska ma szansę stać się centrum finansowym nowej generacji. Uruchomienie jej potencjału wymaga jednak skoordynowania działań wielu podmiotów – nadzoru, rządu, uczelni, samorządów i samych firm.
- Aby Polska wykorzystała nadarzającą się okazję musi powstać podmiot, który przeanalizuje sytuację, opracuje strategię działania i połączy wszystkich interesariuszy.