
DOSSIER

Cała prawda  
o cyfrowej dezinformacji



Spis treści

Jak powstają kłamliwe wiadomości      2

Dlaczego Rosja rozsiewa dezinformacje     4

Jak przebiegał cyberatak na Amerykę      5

Europa broni się przed kłamliwymi wiadomościami   6

Polska bagatelizuje problem dezinformacji     7

Jan Szyszko
analityk ds. europejskich
(+48) 22 436 71 82
j.szyszko@politykainsight.pl

AUTOR

WSPÓŁPRACA

Marek Świerczyński
starszy analityk  
ds. bezpieczeństwa
(+48) 22 436 71 42
m.swierczynski@politykainsight.pl



 Polityka Insight 2

Jak powstają kłamliwe 
wiadomości

Cztery motywy twórców dezinformacji. Kłamli-
we wiadomości rozsiewane są, by przyciągnąć uwa-
gę odbiorców lub zaszkodzić danej osobie, instytucji 
bądź państwu. Według badania BuzzFeed News dwie 
trzecie dezinformacji w amerykańskim internecie 
w ubiegłym roku było rozpowszechnione w celu osią-
gnięcia zysku lub politycznej korzyści. Za resztę odpo-
wiadali twórcy, którzy pisali kłamliwe wiadomości dla 
własnej satysfakcji lub z powodów ideologicznych. 
W obu przypadkach rozpowszechnienie dezinforma-
cji było możliwe dzięki łatwowierności odbiorców. 

Milionowe zasięgi. W 2016 r. najczęściej czytaną 
w USA kłamliwą wiadomością była informacja o rze-
komym zakazie ślubowania wierności fladze w szkołach. 
Według portalu podszywającego się pod ABC News taki 
dekret miał wydać prezydent Barack Obama. Informa-
cja zebrała 2,1 mln polubień, komentarzy i udostępnień 
w serwisie społecznościowym Facebook. Z kolei ponad 
900 tys. osób było zaangażowanych w rozpowszech-
nienie najpopularniejszej kłamliwej wiadomości doty-
czącej kandydatów w wyborach prezydenckich w USA 
- o poparciu papieża Franciszka dla Donalda Trumpa. 

Kłamstwa z Rosji. Według Instytutu Kapitału Społecz-
nego (PCI) zajmującego się badaniem portali dezinfor-
macyjnych w Europie, za większość nieprawdziwych 
wiadomości odpowiadają źródła na usługach rosyjskiego 
rządu. Oficjalnymi kanałami antyzachodniego przekazu 
są telewizja Russia Today i portal Sputnik News posia-
dający 33 wersje językowe. Ponadto rosyjskie służby 
finansują instytucje tworzące kłamliwe wiadomości w 
internecie. Zatrudnieni w nich internauci piszą kłamliwe 
artykuły, które mają na celu destabilizację sytuacji poli-
tycznej na Zachodzie. Według śledztwa dziennika „The 
Guardian” duża liczba portali dezinformacyjnych jest 
zarządzanych z Macedonii.

Media społecznościowe nakręcają dezinformację. 
Kłamliwe wiadomości nabierają wiarygodności dzię-
ki masowemu udostępnianiu w mediach społeczno-
ściowych - zwykle są rozsyłane przez użytkowników 
Facebooka, Twittera czy Reddit. W ten sposób sprepa-
rowana wiadomość dociera nawet do kilku milionów 
odbiorców i bywa podchwytywana przez masowe media, 
które jednocześnie ją uwiarygodniają. Dezinforma-
cję napędzają politycy, którzy cytują nieprawdziwe 
wiadomości na temat swoich przeciwników. Pod tymi 
informacjami pojawiają się nieprzychylne Zachodowi 
komentarze pochodzące z anonimowych profili, śle-
dzących tysiące użytkowników, ale niemających wielu 
obserwujących. W Rosji istnieją nadawcy kłamliwych 

wiadomości, zatrudniający po kilkaset osób. Według rela-
cji byłych pracowników, każdy z twórców fałszywek musi 
dziennie wyprodukować przynajmniej 135 komentarzy,  
po  200 znaków każdy. 
 
Ofiarami są zachodnie mocarstwa. W ubiegłym roku 
21,5 mln osób było świadomie lub nieświadomie zaanga-
żowanych w rozpowszechnienie kłamliwych informacji 
na Facebooku w USA. 23 z 50 najpopularniejszych nie-
prawdziwych wiadomości dotyczyły wyborów prezy-
denckich, a 15 uderzało w demokratów. Dla Europy nie 
ma takich danych, ale szacuje się, że w Unii istnieje kilka 
tysięcy dezinformujących portali - według PCI większość 
prowadzą rosyjskie podmioty, a najprężniej działają 
w Niemczech. Najpopularniejszą fałszywą wiadomością 
w Europie była historia o zgwałceniu młodej kobiety 
niemiecko-rosyjskiego pochodzenia przez arabskich 
migrantów. Była cytowana przez media, wywołała pro-
testy prawicowych organizacji w niemieckich miastach.

CO DALEJ

 » Dezinformacja cyfrowa utrzymuje się 
na wysokim poziomie w USA i nasila się 
w Europie. Twórcy kłamliwych wiadomości 
na usługach rosyjskiego rządu celują w 
kraje, gdzie w najbliższym czasie odbędą się 
wybory – wspierają prorosyjskich polityków 
we Francji, Niemczech i w Czechach. Rządy 
i firmy technologiczne przygotowują się 
do powstrzymania fałszywych informacji 
przed przenikaniem do masowych mediów. 
Działania podejmują już BBC, Facebook 
i Google. Niemiecki rząd prowadzi konsultacje 
z amerykańskimi partiami politycznymi, 
by zebrać ich doświadczenia i zapobiec 
dezinformacji przed wrześniowymi wyborami 
parlamentarnymi.

Dezinformacja prowadzona jest dla zysku, z powodów ideologicznych 
i politycznych. Za większością fałszywych wiadomości stoi Kreml.



 Polityka Insight 3

Gdzie jest obecny Sputnik News

Wybrane przykłady rosyjskiej dezinformacji

LUTY 2017STYCZEŃ 2016KWIECIEŃ 2015

Dezinformacja: Sputnik 
News i inne rosyjskie media 
zarzuciły żołnierzom NATO 
stacjonującym na Litwie 
popełnianie gwałtów na 
miejscowej ludności. 

Dezinformacja: Pierwszy 
kanał rosyjskiej telewizji 
poinformował o zgwałceniu 
niemieckiej nastolatki przez 
arabskich uchodźców.

Dezinformacja: Według 
prorosyjskich mediów  
w Niemczech i w Polsce polskie 
MinZagr uznało członków 
UPA za bojowników o wolność 
podczas II wojny światowej. 

Skutek: Informacja przedostała 
się do litewskich mediów, 
dementować ją musieli 
członkowie litewskiego rządu. 
Sekretarz generalny NATO 
uznał ją za próbę ataku 
informacyjnego ze strony Rosji.

Skutek: Nieprawdziwa 
wiadomość wywołała 
demonstracje w Niemczech, 
podchwycone przez niemieckie 
i rosyjskie media. Do sprawy 
odniósł się też rosyjski 
MinZagr Siergiej Ławrow.

Skutek: Informacja o decyzji 
MinZagr przebiła się do 
polskich mediów. Była szeroko 
opisywana na krajowych 
portalach sprzyjających 
skrajnej prawicy.  Polskie 
MinZagr w oficjalnej nocie 
zaprzeczyło wysłaniu depeszy. 



 Polityka Insight 4

Osłabić NATO. Kreml traktuje obecność NATO w pań-
stwach nadbałtyckich i w Polsce jako zagrożenie dla 
własnej strefy wpływów. Moskwa chce osłabić sojusz 
przez szerzenie anty-natowskiej propagandy głównie na 
Litwie, Łotwie i w Estonii. W lutym twórcy dezinformacji 
na usługach Kremla przesłali litewskim mediom fałszy-
we wiadomości o gwałtach popełnianych przez niemiec-
kich żołnierzy stacjonujących na Litwie. Osłabienie lub 
rozbicie sojuszu pozwoliłoby Rosji odzyskać wpływy  
w Europie Środkowej. Obecnie Kreml wydaje na wojsko 
60 mld dol. rocznie, czyli 8 proc. tego co na ten cel prze-
znaczają państwa NATO. Samodzielnie Rosja jest jednak 
czwartą potęgą wojskową świata z niemal siedmio-
krotnie większym budżetem zbrojeniowym od Polski.   

Uniknąć wyścigu zbrojeń. Szef sztabu generalnego 
rosyjskich sił zbrojnych Walerij Gerasymow jako pierw-
szy, w 2013 r., zaproponował używanie dezinfromacji 
do osiągnięcia rosyjskich celów politycznych. Według 
doktryny Gerasymowa, arabska wiosna i wojna w Osetii 
Południowej pokazały, że niemilitarne metody prowa-
dzenia konfliktu - w tym wojna informacyjna - są efek-
tywniejsze od siły broni konwencjonalnej. Dodatkowym 
atutem wojny opartej na dezinformacji jest uniknięcie 
tradycyjnego wyścigu zbrojeń z armiami NATO, z który-
mi Rosja nie byłaby w stanie samodzielnie rywalizować. 
Według ekspertów, rewolucja na Ukrainie w listopadzie 
2013 r. była pierwszym przykładem użycia doktryny 
Gerasymowa przez Kreml. Narracja Rosji, która przed-
stawiała protesty na Majdanie jako zamach stanu została 
przyjęta przez część opinii publicznej na Zachodzie. 

Zredukować zagrożenie z Unii. Rosja traktuje Unię 
jako sojusz osłabiający siłę Kremla w relacjach gospo-
darczych - według rosyjskich władz, byłyby one w sta-
nie wynegocjować dla siebie lepsze warunki handlu, 
gdyby prowadziły oddzielne rozmowy z każdym 
z państw członkowskich. Ramy współpracy europej-
skiej pozwoliły też krajom Unii jednogłośnie nałożyć 
sankcje na Rosję po zajęciu Krymu. Rosyjskie porta-
le dezinformujące starają się zachwiać jednomyślno-
ścią Unii w tej kwestii. W kwietniu 2016 r. przekazały 
wiadomość o rzekomym poparciu francuskiego parla-
mentu dla zniesienia sankcji, podczas gdy w rzeczywi-
stości postulat poparło jedynie 55 z 560 deputowanych. 

Zdestabilizować inne państwa. Rosyjska dezinfor-
macja ma za zadanie zdestabilizować sytuację poli-
tyczną w innych państwach. Na zachodzie Europy 
kłamliwe wiadomości przedstawiają w złym świe-
tle migrantów z państw muzułmańskich. W Pol-
sce rosyjska propaganda obiera na cel mniejszość 
ukraińską, podając kłamliwe informacje grające na 
historycznych konfliktach między oboma krajami.  

Wesprzeć prorosyjskich polityków. Sprzyjający 
Rosji twórcy dezinformacji uaktywniają się w trakcie 
kampanii wyborczych w zachodnich państwach, najczę-
ściej rozsiewając kłamliwe wiadomości sprzyjające tym 
kandydatom, którzy są przychylni Kremlowi. W USA 
nieprawdziwe informacje uderzały głównie w przed-
stawicielkę demokratów Hillary Clinton. Prorosyjscy 
hakerzy wspierali też przedreferendalną kampanię 
obecnego brytyjskiego MinZagr Borisa Johnsona, który 
namawiał rodaków do zagłosowania za opuszczeniem 
Unii. Według liberalnego kandydata we francuskich 
wyborach prezydenckich Emmanuela Macrona, rosyj-
scy hakerzy zaatakowali też serwery jego stron kam-
panijnych. 

CO DALEJ

 » Sukces rosyjskiej dezinformacji oznacza, 
że Moskwa w najbliższym czasie nie 
zrezygnuje z wpływania na politykę innych 
państw za pomocą kłamliwych wiadomości. 
Najprawdopodobniej przykład z Kremla wezmą 
inne autokracje na czele z Chinami.  
Według naszych informacji agencje podlegające 
Pekinowi w ostatnim czasie zaczęły rozsiewać 
fałszywe wiadomości w Czechach i na Słowacji, 
wspierając chińskie interesy gospodarczo-
polityczne w tych krajach. Świadomość 
problemu dezinformacji rośnie natomiast 
w Unii. ParlEur rozważa przekazanie miliona 
euro unijnemu zespołowi do walki z rosyjską 
dezinformacją w ramach budżetu na 2018 r.

Dlaczego Rosja  
rozsiewa dezinformacje
Kreml próbuje osłabić geopolitycznych rywali i zwiekszyć wpływy prorosyjskich  
polityków w krajach zachodnich.



 Polityka Insight 5

Rosjanie ingerowali w wybory w USA. Amerykań-
skie FBI i departament bezpieczeństwa wewnętrznego 
(DHS) przedstawiły 29 grudnia 2016 r. raport dowodzący 
odpowiedzialności rosyjskich służb za ataki hakerskie na 
serwery instytucji rządowych i Partii Demokratycznej, 
a także późniejsze ujawnienie wykradzionych danych. 
Zdaniem Waszyngtonu Rosjanie próbowali wpłynąć na 
wynik wyborów prezydenckich, tak by wygrał sprzyja-
jący im Donald Trump. W odwecie urzędujący jeszcze 
wówczas prezydent Barack Obama zdecydował o wyda-
leniu 35 rosyjskich dyplomatów, nałożeniu sankcji na 
szefów rosyjskiego wywiadu wojskowego i cywilne-
go oraz zamknięciu dwóch nieruchomości oddanych  
w użytkowanie rządu Rosji w USA. Rosja zrezygnowała 
z retorsji wobec USA licząc na przychylność następcy 
Obamy.

Hakerzy wyłudzali informacje na dużą skalę. Celem 
operacji służb rosyjskich były agencje rządowe i sektor 
prywatny, w tym partie. Ataki rozpoczęły się w lecie 
2015 r. z wykorzystaniem prostych sztuczek: hakerzy 
pracujący na zlecenie rosyjskich służb wysłali e-maile 
zawierające link do złośliwego oprogramowania do 
ponad 1 tys. osób pracujących w rządzie federalnym  
i Partii Demokratycznej. Atak został powtórzony na 
wiosnę, a ostatni przypadek zarejestrowano w listo-
padzie 2016 r. Miały go dokonać dwie grupy hakerów, 
które wcześniej znane były z włamań do korporacji  
i uczelni na całym świecie.

Rosja wykorzystała ignorowanie procedur. Raport 
FBI pośrednio stwierdza, że wykorzystane przez hake-
rów luki w systemie wynikały z niewłaściwego lub nie-
starannego przestrzegania procedur. Wejście do systemu 
„otworzyła” jedna osoba, klikając na złośliwy link. W ten 
sposób zainfekowano serwery, które następnie rozsyłały 
wykradzione e-maile na zewnątrz, m.in. do ujawnia-
jącego przecieki serwisu WikiLeaks. Rekomendacje 
bezpieczeństwa dla użytkowników systemów zajmują 
w raporcie FBI i DHS ponad połowę tekstu. Tym samym 
Rosja przeprowadziła test obciążeniowy bezpieczeństwa 
informatycznego amerykańskich służb, którego wnioski 
zostaną z pewnością wdrożone.

FBI sprawdza, czy ludzie Trumpa współpracowali 
z Kremlem. Szef FBI James B. Comey na marcowym 
przesłuchaniu przed komisją wywiadu Izby Repre-
zentantów poinformował, że FBI wciąż prowadzi 
dochodzenie w sprawie powiązań członków kampanii 
Donalda Trumpa z Rosjanami. Agenci Biura sprawdza ją, 

 czy współpracownicy Trumpa koordynowali swoje 
działania z Kremlem. Jednocześnie Comey zaprzeczył, 
by miał dowody na bezpośredni wpływ Rosji na wynik 
wyborów. Ostrzegł jednak, że takie próby mogą pojawić 
się w czasie następnych wyborów do Kongresu w 2018 r. 
 i prezydenckich w 2020 r.

Rosjanie mogli ingerować w kampanię poprzez 
prawicowe media. Obiektem zainteresowania FBI 
są też administratorzy amerykańskich skrajnie pra-
wicowych stron internetowych. Biuro podejrzewa, że 
mogli oni współpracować z Rosją, aby zwiększyć szanse 
Trumpa na zwycięstwo w wyborach. Osoby publikujące 
treści na tych witrynach miały zamieszczać kłamliwe 
wiadomości uderzające w demokratkę Hillary Clinton, 
w chwilach, gdy zyskiwała ona przewagę nad Trumpem. 
Osoby na usługach Kremla miały następnie tworzyć fik-
cyjne konta na portalach społecznościowych, za pomocą 
których rozprowadzału te kłamliwe wiadomości. Jed-
nym z badanych przez FBI portali jest Breitbart News, 
którego właścicielem jest doradca strategiczny Trumpa 
Stephen Bannon.

CO DALEJ

 » Amerykanie jako pierwsi udowodnili Rosjanom 
przeprowadzenie ataku informatycznego na 
terenie obcego państwa. Połączenie ataku 
informatycznego z wojną informacyjną 
oznacza wejście globalnej rywalizacji 
politycznej na nowy poziom. Skuteczność 
tego oręża skłoni Rosję do zastosowania go 
ponownie w przyszłości także przeciwko 
innym państwom. To wyzwanie dla całego 
Zachodu, który ma ogromne zaległości prawne 
i instytucjonalne w przeciwdziałaniu atakom 
cybernetycznym i wojnie informacyjnej. 

Jak przebiegał  
cyberatak na Amerykę
Ataki hakerskie na USA pokazały podatność Zachodu 
na cyfrową dezinformację ze strony Rosji.



 Polityka Insight 6

Unia od półtora roku walczy z dezinformacją.   
W ramach unijnej dyplomacji (ESDZ) od półtora 
roku działa grupa zadaniowa ds. komunikacji stra-
tegicznej na Wschodzie (East Stratcom, ESC). ESC 
odpowiada za identyfikowanie rosyjskich kłamli-
wych informacji w krajach wspólnoty i Partnerstwa 
Wschodniego. Zespół powołano we wrześniu 2015 r., 
nie ma w nim Polaków. Na początku MinZagr było zaan-
gażowane w tworzenie ESC, ale wycofało wsparcie, 
gdy polski kandydat nie otrzymał stanowiska szefa 
grupy. Na czele zespołu stoi Brytyjczyk Giles Port-
man, który już wcześniej był zatrudniony w ESDZ. 
 
Mały zespół, niewielkie fundusze. W ESC pracuje 
11 osób z ośmiu krajów Unii, które finansują działanie 
grupy. Tylko dwoje członków zespołu, z Czech i Szwecji, 
odpowiada bezpośrednio za śledzenie rosyjskiej dezin-
formacji. ESC od września 2015 r. zidentyfikowała około 
2,5 tys. kłamliwych informacji - mniej niż połowę roz-
powszechnionych w tym okresie. Zespół współpracuje 
z instytucjami rządowymi i pozarządowymi w państwach 
członkowskich. ESC korzysta z pomocy m.in. węgier-
skiego Instytutu Kapitału Politycznego oraz podobnych 
komórek na Litwie, Łotwie i w Estonii.

Państwa bałtyckie prekursorami. Litwa, Łotwa  
i Estonia pierwsze zareagowały na napływ kłamliwych 
informacji. Już w 2014 r. założyły ministerialne komórki 
odpowiedzialne za identyfikację propagandy Kremla, 
w Rydze funkcjonuje też centrum ds. komunikacji strate-
gicznej NATO. Walka z kłamliwymi wiadomościami jest 
także jednym z zadań brytyjskiego Rządowego oddziału 
stabilizacyjnego, który skupia się na tematyce migracji, 
wojny na Ukrainie i tzw. Państwa Islamskiego. Finlan-
dia zaprosiła państwa Unii i NATO do współpracy przy 
tworzeniu centrum doskonalenia walki z zagrożeniami 
hybrydowymi, zainteresowanie wyraziło sześć krajów.

Niemcy chcą zaostrzać kary. Za walkę z dezinfor-
macją w Niemczech odpowiada wywiad i kontrwywiad. 
Według „Süddeutsche Zeitung” służby do tej pory nie 
były w stanie udowodnić Kremlowi związku sprawczego 
z kłamliwymi wiadomościami. Problem dezinformacji 
pod koniec 2016 r. zaczęli zauważać członkowie rządu. 
MinSpra Heiko Maas zaproponował wprowadzenie kar 
do pięciu lat więzienia dla administratorów dezinfor-
mujących stron internetowych. MinObr Ursula von der 
Leyen zaapelowała o współpracę w zwalczaniu kłam-
liwych informacji w ramach NATO. Rząd nawiązał też 
współpracę z firmami prowadzącymi media społecz-
nościowe.

Czesi założyli ministerialną komórkę walczącą 
z dezinformacją.  Czeski rząd w styczniu powołał 
w ramach MinWew centrum przeciwko terroryzmowi 
i zagrożeniom hybrydowym. Jego zadania i kompeten-
cje dotyczące zwalczania dezinformacji pokrywają się 
z ESC. Czeska komórka zatrudnia jednak niemal dwa 
razy więcej pracowników. Zespół szacuje, że w kraju 
działa około 40 stron internetowych szerzących propa-
gandę, a 80 proc. z nich jest pośrednio finansowanych 
przez Kreml. Według danych think tanku European 
Values, coraz więcej fałszywych informacji w Czechach 
rozpowszechniają też Chiny.

CO DALEJ

 » Problem rosyjskiej propagandy jest zauważany 
tylko przez niektóre kraje Unii. Dodatkowo 
część jej południowych państw podważa sens 
finansowania ESC, entuzjastką grupy nie jest  
też szefowa unijnej dyplomacji, Włoszka 
Federica Mogherini. W tym roku można 
się jednak spodziewać powstania 
kolejnych krajowych centrów zwalczania 
dezinformacji w państwach,  
w których odbędą się wybory. Polski rząd nie ma 
komórki zwalczającej kłamliwe informacje,  
ale MinZagr jest w kontakcie z ESC - być może  
do unijnego zespołu w przyszłości dołączy  
też Polak. 

Europa broni się przed 
kłamliwymi wiadomościami
Z propagandą Kremla najaktywniej walczą kraje leżące blisko Rosji. 
Problem widzą niektóre unijne instytucje, ignorują go kraje południowej Europy. 



 Polityka Insight 7

Rosyjska dezinformacja obecna w Polsce od 2013 r. 
Kreml po protestach na kijowskim Majdanie w 2013 
r. zaczął aktywnie angażować się w szerzenie kłamli-
wych wiadomości w Polsce. Początkowo nieprawdziwe 
informacje były rozpowszechniane przez interneto-
wych twórców. Byli to najczęściej mówiący po polsku 
Rosjanie, którzy pracowali w rosyjskich wydawnictwach 
kłamliwych wiadomości. Po założeniu fałszywych kont 
na polskojęzycznych portalach społecznościowych (np. 
Facebook, Twitter), pracownicy wydawnictw zamiesz-
czali na nich prorosyjskie lub antyukraińskie komen-
tarze. Osoby te celowo rozpowszechniały kłamliwe 
wiadomości, a do pracy w wydawnictwach dezinformacji 
skłaniały ich wysokie wynagrodzenia.

Osłabić skrajną prawicę. Według danych Centrum 
Stosunków Międzynarodowych, Kreml opłaca w Polsce 
działalność co najmniej 50 portali szerzących kłam-
liwe wiadomości. Większość z nich jest odwiedzana 
przez internautów o skrajnie prawicowych poglądach, 
ale część dezinformacji pojawia się też na serwisach 
blogowych dużych portali informacyjnych, a inne są 
rozpowszechniane przez prokremlowskie organizacje 
w Polsce. Według danych wykradzionych przez ukraiń-
skich hakerów, do połowy 2014 r. kampanie dezinforma-
cyjne w Polsce finansował rosyjski oligarcha związany 
z prorosyjskimi rebeliantami na Ukrainie Konstantin 
Małofiejew. W kolejnych latach finansowanie w Polsce 
przejął od niego inny oligarcha i bliski współpracownik 
Putina Władysław Surkow. 

Polacy są niechętni Rosjanom. W przeciwieństwie 
do innych państw Europy, prokremlowskie ośrodki 
rozpowszechniają w Polsce stosunkowo mało informacji 
bezpośrednio wychwalających politykę rosyjskiego rzą-
du. Kreml jest ograniczony przez dużą niechęć Polaków 
do Rosji. Według CBOS, Rosjanie są jedną z pięciu nacji 
świata, wobec której więcej Polaków ma negatywną niż 
pozytywną opinię (stosunek 38 do 31 proc.). Jak poda-
je Pew Research, jedynie 9 proc. polskich obywateli 
pozytywnie ocenia prezydenturę Władimira Putina. 
We Francji na dokonania rosyjskiego prezydenta przy-
chylnie patrzy 15 proc. osób, a w Niemczech aż 23 proc. 

Gra na osłabienie stosunków z Ukrainą. Rosyjska 
dezinformacja w Polsce najczęściej uderza w stosunki 
polsko-ukraińskie. Kłamliwe wiadomości są skierowane 
przeciwko prezydentowi Ukrainy Petro Poroszence, 
legitymizują też rosyjską okupację Donbasu i aneksję 
Krymu. W listopadzie 2016 r. polskie strony z kłamli-
wymi wiadomościami napisały o uchwaleniu przez par-
lament w Kijowie ustawy uznającej Przemyśl i Chełm 

za ukraińskie miasta okupowane przez Polskę. Z kolei 
rosyjskojęzyczne media na Ukrainie podają fałszywe 
wiadomości o budowie przez rząd w Warszawie muru 
na granicy polsko-ukraińskiej, kłamią też na temat rze-
komych polskich żądań terytorialnych wobec zachodu 
Ukrainy.

Małe zaangażowanie rządu. W przeciwieństwie do 
innych państw regionu, żadne z polskich ministerstw nie 
posiada wydzielonej komórki odpowiedzialnej wyłącz-
nie za walkę z dezinformacją. MinZagr do tej pory nie 
wsparło też kadrowo unijnej grupy walczącej z kłamli-
wymi wiadomościami (ESC). ESC oczekuje specjalistów 
z doświadczeniem dziennikarskim, ale MinZagr wysyła 
ich w miejsca, które uznaje za bardziej priorytetowe. 
Ponadto organizacje pozarządowe naświetlające rosyj-
ską propagandę w Polsce skarżą się na brak wsparcia 
finansowego od instytucji publicznych. 

CO DALEJ

 » W porównaniu do Węgier, Słowacji, 
Czech i Niemiec poblemowi rosyjskiej 
dezinformacji w Polsce nie poświęca  
się należytej uwagi. Sytuację zmieniłoby 
większe zaangażowanie rządu w walkę 
z fałszywymi wiadomościami poprzez 
przekazanie funduszy think-tankom 
i stworzenie ministerialnej komórki 
odpowiedzialnej za walkę z dezinformacją. 
MinZagr chciałby zorganizować grupę 
walczącą z zagraniczną propagandą przy 
KanPrem. Zespół mógłby składać się ze 
specjalistów z MinWew, MinObr i MinZagr. 

Polska bagatelizuje 
problem dezinformacji
Zamiast wychwalać Putina rosyjska dezinformacja w Polsce bierze na cel stosunki polsko-ukraińskie.



KONFERENCJA 

Partner:

Mroczne widmo 
Polityka i biznes 
w dobie dezinformacji

26 kwietnia, 9:00 – 15:30
Mysia 3, Warszawa

www.politykainsight.com/wojnyinformacyjne

ZAREJESTRUJ SIĘ

http://www.politykainsight.com/wojnyinformacyjne/



