close
menu
search
close
Zmień serwis expand_more
Briefing Polityka Gospodarka Bezpieczeństwo Europa Finanse Prawo Energia i klimat Społeczeństwo
chevron_left
Wszystkie raporty
Autor: Monika Helak, Adam Czerniak
Redakcja: Adam Puchejda
Projekt graficzny: Joanna Pamuła
Rok publikacji: 2019
Zamawiający: Polska Rada Biznesu

Przedsiębiorca wysłuchany. Czego potrzebuje do rozwoju?

O raporcie:

Druga edycja raportu o polskich przedsiębiorcach poświęcona diagnozie ich potrzeb. W ramach badania przeprowadzono badanie ilościowe na grupie ponad 500 przedsiębiorców oraz wywiady pogłębione. W toku prac skupiono się na trzech najważniejszych obszarach: jakości administracji, inwestycjach oraz organizacji pracy. W raporcie zaprezentowano najbardziej palące potrzeby związane z prowadzeniem działalności gospodarczej, główne bariery, które przedsiębiorcy identyfikują dla funkcjonowania swoich firm oraz przedstawiono postulaty przedsiębiorców, czyli co chcieliby zmienić w swoich firmach oraz otoczeniu społeczno-gospodarczym.

Kluczowe wnioski:

  • Najbardziej palącą potrzebą przedsiębiorców jest zmniejszenie opodatkowania i oskładkowania pracowników - 70 proc. uznało, że koszty ubezpieczeń społecznych są zbyt wysokie. Przedsiębiorcy chcą zapewnić wyższe wynagrodzenia pracownikom przy obniżeniu kosztów ich ubezpieczenia.
  • Przedsiębiorcy potrzebują większej spójności w egzekwowaniu prawa oraz prostszych przepisów i przewidywalnej legislacji.
  • Właściciele firm doceniają dbałość państwa o pracowników. 50 proc. badanych przedsiębiorców poparło podwyższenie płacy minimalnej.
  • Właściciele firm potrzebują państwa sprawnego administracyjnie. Sprawność instytucji krytycznie ocenia 54 proc. przedsiębiorców. Najwięcej negatywnych opinii otrzymały urzędy skarbowe i ZUS.
  • Jednym z najważniejszych problemów polskiej gospodarki jest niska skłonność przedsiębiorców, zwłaszcza tych z sektora MŚP, do rozwijania biznesu. Firmy potrzebują wsparcia finansowego i technologicznego, aby się rozwijać.