close
menu
search
close
Zmień serwis expand_more
Briefing Polityka Gospodarka Bezpieczeństwo Europa Finanse Prawo Energia i klimat Społeczeństwo
chevron_left
Wszystkie raporty
Autor: Adam Czerniak, Dominik Sipiński
Redakcja: Adam Puchejda
Projekt graficzny: Justyna Nowak
Rok publikacji: 2018
Zamawiający: Związek Armatorów Polskich

Jakiej floty potrzebuje Polska? Scenariusze rozwoju żeglugi morskiej

O raporcie:

Analiza wpływu żeglugi morskiej na polską gospodarkę oraz zależności między rozwojem handlu a inwestycjami w krajową flotę. Ważnym tematem poruszonym w raporcie są kwestie środowiskowe, w tym te związane z wymogami ochrony środowiska naturalnego, a także rola rodzimych portów i armatorów w żegludze morskiej.

Kluczowe wnioski:

  • Niemal trzy czwarte światowego handlu pod względem wartości odbywa się drogą morską.
  • Żegluga promowa między Polską a Szwecją jest częścią transeuropejskich szlaków transportowych północ-południe i wpływa na kondycję szeroko rozumianej branży transportowej.
  • Ponad 90 proc. obrotów branży jest generowane przez dwie firmy państwowe – Polską Żeglugę Morską oraz Polską Żeglugę Bałtycką.
  • Inwestycje we flotę promów i masowców polskich armatorów są niezbędne do zachowania i umocnienia ich pozycji rynkowej, a tym samym wsparcia rozwoju gospodarczego Polski.
  • Do najpilniejszych działań wzmacniających rozwój żeglugi morskiej należą:
    • odblokowanie finansowania dla polskich armatorów przez banki oraz poprzez Morski Fundusz Rozwoju,
    • zacieśnienie współpracy między polskimi portami a polskimi armatorami,
    • realizacja inwestycji portowych, zwiększających zarówno możliwości przeładunkowe i operacyjne samych nabrzeży, jak i usprawniających dojazd kolejowy i drogowy do portów.