close
menu
search
close
Zmień serwis expand_more
Briefing Polityka Gospodarka Bezpieczeństwo Europa Finanse Prawo Energia i klimat Społeczeństwo
chevron_left
Wszystkie raporty
Autor: dr hab. Mariusz-Jan Radło, dr Katarzyna Dębska
Redakcja: Wioletta Wichrowska
Projekt graficzny: Anna Olczak
Rok publikacji: 2023
Zamawiający: Amazon

Nowa normalność na rynku e-commerce w Polsce

O raporcie:

Analiza rozwoju rynku e-commerce w Polsce w latach 2020-2022 - kluczowych tendencji oraz czynników wpływających na tę branżę. W publikacji przedstawiamy przegląd najbardziej aktualnych danych rynkowych o handlu internetowym w Polsce. W oparciu o przeprowadzone badanie ankietowe identyfikujemy postawy polskich przedsiębiorców z branży e-commerce, analizujemy ich nastroje, doświadczenia oraz wyzwania, z którymi zmagali się podczas pandemii i po niej. Raport wieńczą perspektywy i wyzwania dla dalszego rozwoju e-commerce w Polsce.

Kluczowe wnioski:

  • W dzisiejszym złożonym środowisku e-commerce firmy nie polegają wyłącznie na jednym kanale sprzedaży. Wiele z nich skutecznie wdraża strategie wielokanałowe. Własne platformy internetowe pozwalają na pełną kontrolę nad procesem zakupowym i relacją z klientem, ale zewnętrzne platformy e-commerce oferują szerszy zasięg i większą widoczność. Z kolei prowadzenie sprzedaży w formie tradycyjnej uwiarygadnia wizerunek przedsiębiorstw i marki. Dodatkowo zintegrowanie środowiska online ze środowiskiem offline staje się normą, zapewniając klientom spójne i komplementarne doświadczenia zakupowe.
  • Perspektywy rozwoju sektora e-commerce są optymistyczne. Branża systematycznie rośnie, a jej wzrost, mimo spowolnienia po pandemii, jest zasilany przez nowoczesne technologie i adaptacyjne nawyki zakupowe konsumentów. Coraz większe zaufanie Polaków do zakupów online, związane z wygodą, szerokim wyborem produktów oraz możliwością łatwego porównywania cen, skłania przedsiębiorstwa do ciągłych inwestycji w usprawnienie obsługi klienta oraz procesów dostaw. Rozwojowi branży sprzyjają procesy cyfryzacji wspierane przez regulacje i inicjatywy polityczne.
  • Branża e-commerce w Polsce mierzy się z różnorodnymi wyzwaniami, często będącymi wynikiem jej dynamicznego rozwoju. Jednym z głównych problemów jest zwiększona konkurencja, skłaniająca firmy do nieustannego wprowadzania innowacji, by przyciągnąć klientów atrakcyjniejszą ofertą. Zmienną sytuację tworzą także przepisy prawne i decyzje polityczne, które – choć często wspierają rozwój branży – mogą wprowadzać dodatkowe obowiązki i koszty. Sytuację komplikuje niestabilność geopolityczna wpływająca na dostawy i koszty, jak również zmieniający się klimat gospodarczy, który oddziałuje na konsumpcję i koszty operacyjne firm.
  • Zdecydowana większość respondentów przeprowadzonego badania (66,7%) zadeklarowała, że ich całkowita wielkość sprzedaży zwiększyła się pod wpływem pandemii, jedna piąta – że się nie zmieniła. Jeszcze więcej, bo niemal 75 proc. przyznaje, że w tym samym okresie wzrosła ich sprzedaż na platformach e-commerce.
  • Do największych barier wejścia na platformy internetowe ankietowani zaliczają opłaty związane z obecnością na marketplace’ach – takiej odpowiedzi udzieliła ponad połowa badanych. W następnej kolejności pojawia się kwestia logistyki i trudności z nią związanych w środowisku marketplace’ów (36,2%). Platformy sprzedażowe postrzegane są również jako przestrzeń, w której uaktywnia się konkurencja między sprzedawcami (27,6%), co może wynikać z obecności wielu podmiotów oferujących analogiczne produkty oraz z możliwości porównywania ze sobą tych produktów.