O raporcie:
Omówienie jakości i wiarygodności informacji w ramach różnych form jej przekazywania. W raporcie przeanalizowano czym jest fałszowanie informacji (fake news) oraz na ile stanowi nowe zjawisko. W materiale poruszono takie tematy, jak dostęp do informacji czy zamknięcie w bańce informacyjnej. Opisano, na ile ograniczony dostęp do informacji wpływa na zaufanie do źródła oraz czy w czasach mediów społecznościowych podejmujemy próby weryfikacji poglądów.
Kluczowe wnioski:
- Zjawisko nazywane fake newsem, nie jest proste ani nowe. Nowy jest kontekst, w którym dezinformacja występuje.
- Coraz więcej osób zdobywa informacje poprzez media społecznościowe - 67 proc. internautów w USA czerpie z nich wiedzę o bieżących wydarzeniach.
- 20 proc. tweetów podczas amerykańskiej kampanii prezydenckiej w 2016 r. zostało stworzonych automatycznie.
- Samą technologią nie uda się wygrać walki z dezinformacją. Rząd wraz ze społecznością internetową powinien się angażować w tworzenie rzetelnych informacji oraz edukowanie obywateli jak wykrywać fake news.
Autorzy raportu: Mariusz Kowalczyk, Wioletta Kakowska-Mehring, Łukasz Lipiński, Joanna Mazur, Tomasz Piekot, Jacek Wasilewski, Łukasz Warzecha, Jakub Turowski, Weronika Rędziniak.