Relacja
Dużym wyzwaniem jest zapewnienie UE bezpieczeństwa ekonomicznego. Podczas panelu „Geoekonomia: w poszukiwaniu silników wzrostu” wiceminister rozwoju Ignacy Niemczycki przypomniał, że najważniejszymi filarami strategii bezpieczeństwa UE są: dokładne sprawdzanie napływających do UE bezpośrednich inwestycji zagranicznych oraz kontrola eksportu. Paneliści zwracali uwagę na konieczność identyfikacji zagrożeń, np. w łańcuchach dostaw. Román Arjona, główny ekonomista w dyrekcji generalnej ds. rynku wewnętrznego, przemysłu, przedsiębiorczości i MŚP w KomEur, zaznaczył, że Bruksela widzi zagrożenia płynące m.in. ze strony dużego zaangażowania Chin w handlu. Chce też wykorzystać potencjał wynikający ze współpracy z krajami bogatymi w zasoby (grupa G7, Argentyna czy Uganda). Quentin Genard, dyrektor European Climate Foundation, zwrócił uwagę, że przy lokowaniu inwestycji istotne są nie tylko czynniki ekonomiczne, ale też polityczne.
Zielony Ład nie upadnie, ale potrzebuje lepszej komunikacji. O potrzebie kontynuacji Zielonego Ładu mówiła na panelu „Co dalej z Europejskim Zielonym Ładem” nowa prezeska fundacji ClientEarth Prawnicy dla Ziemi Ilona Jędrasik. Odnosząc się do protestów rolników, podkreśliła, że regulacje dla rolnictwa to tylko jeden z wielu elementów Zielonego Ładu, który jako całość jest dla obywateli Unii korzystny. Podczas panelu „Geoekonomia: w poszukiwaniu silników wzrostu” w podobnym tonie wypowiedział się Niemczycki, który przypomniał, że wielu rolników skorzysta na Zielonym Ładzie. Przyznał jednak, że rozumie ich protesty. Zdaniem wiceministra klimatu Krzysztofa Bolesty, uczestnika debaty o Zielonym Ładzie, politycy przegrali „bitwę komunikacyjną” i dopuścili, by obywatele zwątpili w zasadę sprawiedliwej transformacji, po tym jak wybuch wojny w Ukrainie i rosnące ceny uderzyły w gospodarkę.
Transformacja energetyczna jest nieuchronna, ale wymaga dalszych działań. Susi Dennison, starsza dyrektorka departamentu strategii i transformacji w European Council on Foreign Relations, podkreśliła, że przyspieszenie transformacji energetycznej wymaga dobrej współpracy krajów Unii. Według Bolesty nie ma czasu na dyskusje o tym, który model transformacji energetycznej jest najlepszy, a Unia powinna trzymać się zasady neutralności technologicznej, zgodnie z którą energetyka jądrowa nie powinna być dyskryminowana. Ilona Jędrasik mówiła z kolei o konieczności zmian prawnych na poziomie krajowym – w Polsce chodzi np. o liberalizację ustawy wiatrakowej. Wiceprezes Enei Wytwarzanie i dyrektor techniczny elektrowni węglowej w Kozienicach Grzegorz Kotte przyznał, że choć mieszkańcom tego miasta trudno jest wyobrazić sobie je bez węgla, paliwo to nie ma przyszłości. Ocenił, że spadki cen prądu w hurcie związane z rosnącym udziałem OZE będą coraz bardziej utrudniać elektrowniom węglowym utrzymywanie rentowności, a w przyszłości ten sam los czeka bloki gazowe.
Cyfrowe regulacje nie gwarantują rozwoju innowacji. Ocena przyjętych za kadencji ustępującej KomEur aktów podzieliła uczestników konferencji. Podczas panelu „Cyfrowa przyszłość: między regulacjami a konkurencyjnością” Toomas Ilves, były prezydent Estonii, krytykował panujące jego zdaniem w Europie przekonanie, że dzięki regulacjom w krajach unijnych rozwiną się innowacje. Wiceminister cyfryzacji Dariusz Standerski zgodził się, ale podkreślił znaczenie tworzonych dzięki nowemu prawu instytucji, które wspierają innowacyjność. Mari-Noëlle Jégo Laveissière, wiceprezeska ds. Europy w Orange, zwróciła jednak uwagę, że Europie brakuje technologicznych czempionów. Ewelina Jelenkowska-Lucà, przedstawicielka KomEur, broniła europejskich aktów. Podkreślała, że prawo to tylko jeden z elementów szerszej unijnej strategii obejmującej choćby inwestycje, a Europa nie reguluje technologii, lecz jej konkretne użycie.
Europa potrzebuje zmiany podejścia do cyberbezpieczeństwa. Ilves zwrócił uwagę na długą historię cyberataków na kraje Europy, przypominając cyfrową ofensywę na Estonię z 2007 r. Apelował, by bezpieczeństwo stanowiło priorytet UE nie tylko w procesie transformacji cyfrowej, lecz także energetycznej czy zielonej. Standerski podkreślił znaczenie współpracy – między służbami krajowymi, jak i na poziomie międzynarodowym – w walce z cyfrowymi zagrożeniami. Jego uwagę o tym, że system jest tak silny, jak jego najsłabszy element powtórzyła Jelenkowska-Lucà. Przyznała, że dotychczasowe wysiłki we wzmacnianiu bezpieczeństwa cyfrowego Europy były niedostateczne. Ale jako dobry przykład naprawy zaniedbań przywołała przyjęty 12 marca przez ParlEur Cyber Resilience Act.