Przejdź do:
Zobacz, co robi Polityka Insight Masz pytanie? Z przyjemnością na nie odpowiemy.
m.kisluk@politykainsight.pl | +48 792 073 302

Ranking kancelarii regulacyjnych

W konkurencji najlepsze międzynarodowe kancelarie

Ranking 2017-04-12
W naszym rankingu* pierwsze miejsca zajęły kancelarie Linklaters, Allen & Overy, Dentons i SK&S. W tym roku zleceń mogą im dostarczyć dwie nowe ustawy.

Ranking kancelarii regulacyjnych 2017 - Konkurencja
Ranking kancelarii regulacyjnych 2017 - Konkurencja

Punkty kluczowe

Prawo konkurencji to nie tylko UOKiK. Prawnicy zajmujący się prawem antymonopolowym tradycyjnie reprezentują spółki w postępowaniach przed regulatorem, czyli Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Chodzi zarówno o sprawy o nadużycie pozycji dominującej, postępowania antykartelowe, jak i o wnioskowanie do UOKiK o zgodę na planowaną fuzję. Duża część zleceń dla zespołów prawa konkurencji nie dotyczy jednak postępowań administracyjnych. Prawnicy pomagają m.in. w dostosowaniu modeli dystrybucyjnych, polityk cenowych oraz regulaminów detalicznych do wymogów ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów.

Dużo spraw konsumenckich. W ostatnim roku UOKiK wzmógł aktywność w sprawach zbiorowych interesów konsumentów, przede wszystkim wobec banków i telekomów. Urząd wydał decyzje m.in. przeciwko bankom Getin Noble i Alior czy operatorom sieci Orange, T-Mobile i Plus. Na postępowaniach przed UOKiK skupiają się przede wszystkim kancelarie mniejsze i średnie. Wyjątkiem są postępowania w sprawach fuzji - w tych uczestniczą międzynarodowe kancelarie. Zgłoszenie fuzji do UOKiK przez zespół antymonopolowy jest zwykle pokłosiem obsługi transakcji przez prawników z działu M&A danej kancelarii.

Kilka znaczących awansów. Po wysypie antymonopolowych butików (m.in. w 2013 r. - Modzelewska & Paśnik, w 2014 r. - Hansberry Tomkiel) w zeszłym roku nie powstała żadna znacząca kancelaria specjalizująca się w prawie konkurencji. Miały za to miejsce dwa głośne awanse: Bartosz Turno dołączył do Aleksandra Stawickiego jako partner kancelarii WKB od prawa konkurencji, a Justyna Michalik awansowała na stanowisko counsela w zespole antymonopolowym Allen & Overy. W kwietniu Antoni Bolecki z Greenberg Traurig został partnerem w kancelarii Hansberry Tomkiel. Z kolei była szefowa departamentu ochrony konkurencji w UOKiK Agata Zawłocka-Turno przeszła do działu prawa konkurencji Linklaters kierowanego przez Małgorzatę Szwaj.

Nowe twarze: Affre i Kolasiński. W czołówce praktyk prawa konkurencji są trzy kancelarie międzynarodowe (Allen & Overy, Linklaters i Dentons) i jedna polska (SK&S). Do grupy drugiej spadła WKB, ale dołączenie do jej partnerów Bartosza Truno świadczy o tym, że kierownictwo firmy dalej stawia na prawo antymonopolowe, więc praktyka może wrócić do czołówki w przyszłym roku. Awans z grupy trzeciej do drugiej zanotowała kancelaria Modzelewska & Paśnik. Wśród debiutantów (kancelarie wyróżnione) znalazły się kancelarie Kieszkowska Rutkowska Kolasiński (za prawo konkurencji odpowiada Marcin Kolasiński), a także Affre i Wspólnicy.

Kartel cementowy idzie do Trybunału. Jednym z największych sukcesów kancelarii antymonopolowych w 2016 r. jest przekonanie Sądu Apelacyjnego w Warszawie do złożenia wniosku do TrybKon w imieniu największych firm cementowych w Polsce. UOKiK w 2009 r. nałożył na nie jedne z najwyższych kar w historii prawa konkurencji (łącznie 412 mln zł). Cementownie domagają się zbadania przepisu, zgodnie z którym kary są obliczane na podstawie przychodów z roku poprzedzającego ich nałożenie. Spółkę Cemex Polska reprezentowała Allen & Overy, a Lafarge Cement - Clifford Chance. Ze znaczących fuzji Linklaters doradzał Synthosowi w postępowaniu przed KomEur dotyczącym zgody na nabycie INEOS Styrenics.

co dalej

Poza tradycyjnymi zleceniami praktyki prawa konkurencyjnego w tym roku będą się zajmować także skutkami prawnymi dwóch ustaw przygotowanych przez obecną władzę: o dochodzeniu roszczeń o naprawienie szkody wyrządzonej przez naruszenie prawa konkurencji oraz o przeciwdziałaniu nieuczciwemu wykorzystywaniu przewagi kontraktowej w obrocie produktami rolnymi i spożywczymi. Pierwsza ułatwi konkurentom wnoszenie roszczeń na podstawie prawa konkurencji, druga ma wzmóc aktywność UOKiK na rynku rolno-spożywczym.

*Ranking obejmuje kancelarie zajmujące się doradztwem regulacyjnym, czyli związanym z publicznym prawem gospodarczym egzekwowanym przez urzędy takie jak UOKiK, URE czy KNF. 23 marca odbyła się gala wręczenia dyplomów nagrodzonym kancelariom. To pierwszy ranking kancelarii w Polsce uwzględniający dane jakościowe. Wyniki oparte są na danych ankietowych zebranych przez analityków PI wśród największych spółek z sektorów regulowanych i samych kancelarii.

Napisz do autora
Piotr Semeniuk
b. starszy analityk ds. prawnych
Piotr Semeniuk
PI Alert
10:25
14.11.2018

30-krotność niezgodna z konstytucją

14 listopada Trybunał Konstytucyjny orzekł, że ustawa, która znosi limit 30-krotności zarobków, po którego przekroczeniu nie płaci się składek ZUS, jest niezgodna z konstytucją. W styczniu prezydent Andrzej Duda skierował ustawę do Trybunału - w skardze zwrócił uwagę na brak należytych konsultacji z przedstawicielami pracodawców i związków zawodowych. Orzeczenie Trybunału oznacza, że ustawa nie wejdzie w życie; rząd straci więc szansę na dodatkowe 5 mld zł rocznie. Jest to natomiast dobra wiadomość dla pracodawców, ponieważ wejście w życie nowych przepisów znacząco zwiększyłoby ich koszty.

PI Alert
15:24
13.11.2018

Szef KNF złożył dymisję

Marek Chrzanowski zrezygnował z pełnionej funkcji po dwóch latach kierowania Komisją Nadzoru Finansowego. We wtorek rano „Gazeta Wyborcza” opublikowała taśmy, na których Chrzanowski proponuje właścicielowi Getin Noble i Idea Banku Leszkowi Czarneckiemu zatrudnienie radcy prawnego Grzegorza Kowalczyka w zamian za przychylność Komisji. Według Czarneckiego, wynagrodzenie prawnika miało być równe 1 proc. wartości rynkowej banku, czyli wówczas 13,6 mln zł rocznie. W momencie upublicznienia stenogramów Chrzanowski przebywał na konferencji w Singapurze. Mateusz Morawiecki, formalnie sprawujący nadzór nad KNF, wezwał go do natychmiastowego powrotu do kraju. Dymisja została prawdopodobnie wymuszona przez premiera, który obawiał się politycznych konsekwencji potencjalnej afery.

Publikacje
Publikacje
Publikacje